Idag skulle det klyvas en mängd falsade små lister. Inte lätta att hålla i. Trångt mellan klinga och anhåll, varken plats för fingrar eller push-stick.
Som vanligt fick det bli tänkande och resonerande. Sällskapet fick i uppdrag att tänka och resonera. Vilka metoder finns? För-/nackdelar? Säkerhet? Finish? Hur lång tid tar det? osv.
Den sågade ytan kommer sen att hyvlas så sågmärke i sig är inget problem.
Efter mycket bra diskussioner slutade det med att Paula använder sig av en jig, en MDF-platta med bra spännmöjligheter som också fungerar som zero-clearance insert. Lätt, snabbt och säkert. Klyvanhållet fungerar bara som referens när hon spänner fast bitarna. Bra jobbat allihop!





Lämna ett svar