Planhyvlingsjig!

Paula har snickrat glaslister i furu till universitetet i Lund. Det har varit många moment från grovkap, riktning/planing, fräsning av fals, klyvning i justersåg (som jag visade bild på häromdagen). Efter klyvningen, som skedde med knappt 1mm övermått, var det en sågad yta utåt och sånt tillåter vi inte. Planen var därför att planhyvla bort ytan.

Men med falsen neråt blir det inte helt enkelt att få bitarna att fungera i planhyveln. Men Paula tillverkade istället en enkel jigg där den lilla läppen som sticker ut går fritt nere i ett spår. Hon gjorde flera parallella spår för att kunna köra flera lister samtidigt.

Det första försöket i furuplywood orsakade, trots att den var väl putsad och vaxad, oljud och mikrovibrationer pga för hög friktion mellan list och plywood. Nästa variant i MDF med mkt vax blev bättre. Allra bäst hade nog en variant i laminat eller skärbräde-plast varit.

Som ni ser har jag gjort ett litet förfalskat foto-montage. Biten jag håller upp är redan hyvlad och har också fått ena hörnet fräst med 3mm radie. Sen väntar renkapning och puts.

Bra jobbat Paula!

Trevlig helg!


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *